فلنج ساکت ولد

فلنج ساکت ولد (SW)


مقدمه

فلنج ساکت ولد (Socket Weld Flange) یک فلنج است که داخل سوراخش یک برآمدگی وجود دارد. این برجستگی برای اینکه لوله درون سوراخ رفته و داخل آن قرار بگیرد. سپس به کمک جوشکاری یک اتصال محکم و بدون نشتی بین فلنج ساکت جوشی و لوله به وجود می‌آید.

فلنج ساکت ولد چیست؟

فلنج ساکت جوشی (SW) یک قطعه برای اتصال به لوله، شیرها و تجهیزات دیگر در سیستم پایپینگ و پالایشگاه‌ها است. این فلنج برای اتصال‌های قوی و بدون نشتی مناسب است. بنابراین می‌تواند جایگزین خوبی برای فلنج اسلیپون یا فلنج گلودار جوشی باشد.

انواع سطح داخلی برای فلنج ساکت ولد

1- سطح ساده Flat Face (FF): یک سطح داخلی صاف و ساده دارد و با گسگت ساده (Flat Gasket) محکم و آب‌بندی می‌شود.

2- سطح برجسته Raised Face (RF): این نوع صفحه دارای یک برآمدگی است که بر روی آن گسکت مخصوص مانند Spiral Wound Gasket در جهت آب‌بندی قرار می‌گیرد. 

3- سطح رینگ جوینت Ring Type Joint (RTJ): دارای یک سطح تو رفته به صورت حلقه ای است. بنابراین از گسکت‌های حلقه ای شکل که به طور معمول فلزی هستند برای آب‌بندی استفاده می‌شود تا یک اتصال محکم و ایمن را ایجاد کند.

شماتیک فلنج ساکت ولد RF
1) فلنج ساکت ولد با سطح داخلی RF
شماتیک فلنج ساکت ولد (RTJ)
2) فلنج ساکت ولد با سطح داخلی RTG

4- سطح با زبانه و شیار Tongue and Groove (T&G): یک فلنج دارای تورفتگی است که به آن شیار (Groove) می‌گویند و فلنج دیگر دارای یک برآمدگی است که به زبانه (Tongue) می‌گویند. با توجه به این تعریف فلنج زبانه درون فلنج شیار قرار می‌گیرد تا یک اتصال محکم را به وجود آورد.

هر یک از این انواع این فیس فلنج‌ها برای استفاده در شرایط و نیازهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ویژگی‌های فلنج ساکت ولد

1. فشار و دما: این فلنج قابلیت استفاده در کاربردهای پرفشار را دارد به همین دلیل در صنایعی همچون نفت، گاز و پتروشیمی استفاده می‌شود.

2. اتصال محکم: این فلنج به کمک جوشکاری یک اتصال محکم و بدونه نشتی با لوله یا تجهیزات دیگر برقرار می‌کند.

3. اندازه های مختلف: فلنج ساکت ولد با توجه به استانداردها در کلاس‌ها و اندازه‌های مختلف در دسترس است. به عنوان مثال برای این فلنج از اندازه 1/2 اینچ تا 24 اینچ در استاندارد ASME B16.5  وجود دارد.

4- کلاس کاری: در استاندارد ASME B16.5 کلاس کاری برای این فلنج شامل: 150, 300, 400, 600, 900, 1500 و 2500 می‌باشد.

برخی از استانداردهای تولید

ASME B16.5 – ASME‌ B16.34 – ASME B36.10 – ASME b36.19 – MSS SP 6 – MSS SP 9 – MSS SP‌ 25 –  NACE MR 0175 – ASTM A105 – ASTM A182 – ASTMA350

جهت مشاوره، سفارش محصولات موردنظر خود و استعلام قیمت با متخصصان ما در واحد فروش تماس بگیرید.

شماره تماسایمیل
058-37217753-5sales@azinforge.com

جنس مواد اولیه

این نوع فلنج‌ها معمولاً از فولاد کربنی، فولاد ضد زنگ یا فولاد آلیاژی ساخته می شوند تا در برابر فشارها و دماهای بالا مقاومت کنند. آنها در اندازه ها و امتیازهای فشار مختلفی برای جایگزینی انواع لوله ها و شرایط عملیاتی مختلف در دسترس هستند.

1- فولاد کربنی ( Carbon Steel ): ASTM A105, ASTM A350/LF2

2- فولاد آلیاژی ( Alloy Steel ): ASTM A182,F1, F5, F9, F11, F17, F22

3- فولاد ضد زنگ ( Stainless Steel ): ASTM A182/F6, F304, F316, F321, F347, F348

مزایای فلنج ساکت ولد

1- مقاومت بالا: این روش علاوه بر اتصال محکم، مقاومت بالایی در برابر فشار و حرارت نیز دارد و طول عمر بالایی دارد.

2- جوشکاری کمتر: نیاز به برش و جوشکاری زیاد ندارد. این امر زمان و هزینه را کاهش می‌دهد.

3- اندازه و کلاس: در اندازه‌ها و کلاس‌های مختلف قابل تولید می‌باشد.

معایب فلنج ساکت ولد

۱- هزینه بالا: استفاده از دستگاه لحیم کاری ولد برای اتصال فلنج به لوله، هزینه بالایی دارد. این هزینه ممکن است برای برخی پروژه‌ها مناسب نباشد.

۲- نیاز به تجهیزات خاص: برای استفاده از فلنج ساکت ولد، نیاز به دستگاه جوشکاری و دانش فنی مربوطه دارید.

۳- مشکلات در مواجهه با تنش: در مواجهه با تنش‌های زیاد، ممکن است به سختی از پایداری خود حفاظت کند. در برخی موارد، ممکن است نیاز به تعمیرات مکرر باشد.

جمع بندی

قبل از استفاده از فلنج ساکت ولد، باید مزایا و معایب آن را به دقت مورد بررسی قرار داد و با توجه به شرایط خاص پروژه، تصمیم گیری صحیح را انجام داد. این فلنج‌ها در صنایعی مانند نفت و گاز، پردازش شیمیایی و تولید برق استفاده می شوند که در برنامه های با فشار و دمای بالا شایع هستند. استفاده از فلنج ساکت ولد در این صنایع می تواند کارایی سیستم‌های لوله‌کشی را بهبود بخشد. با توجه به معایب فوق، قبل از استفاده از فلنج ساکت ولد، باید مزایا و معایب آن را به دقت مورد بررسی قرار داد و با توجه به شرایط خاص پروژه، تصمیم گیری صحیح را انجام داد. جهت هرگونه مشاوره، قبل از سفارش محصول موردنظر می‌توانید با بخش فروش در شرکت آذین فورج تماس برقرار نمایید.

با تشکر از اینکه با ما همراه بودید. لطفا نظر و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید. دیدگاه ها و پیشنهادهای شما باعث افزایش کیفیت این مقاله می‌شود.

شرکت آذین فورج را در شبکه اجتماعی LinkedIn دنبال کنید و به آخرین تحولات و پروژه‌های ما در حوزه فورج و طراحی صنعتی دسترسی داشته باشید. این فرصت را از دست ندهید و با ما در این شبکه اجتماعی متصل شوید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!